Acusar de xenofòbia com a cortina de fum

Molt sovint, quan les coses van malament, encara poden anar pitjor. I precisament aquesta variant de la llei de Murphy s’ha convertit de mica en mica en el nou full de ruta del PSC. Si el partit ja tenia fuites de votants, militants i càrrecs, l’operació de neteja anomenada primàries ha tingut un efecte col·lateral en direcció contrària: el tuf a tupinada és tot el contrari a l’olor de frescor que havia d’aportar una maniobra que, en principi, era una bona idea de cara a guanyar-se la simpatia dels ciutadans. Aquí i a d’altres llocs s’han descrit irregularitats que haurien portat a la revisió de les meses afectades en qualsevol convocatòria electoral homologable. En aquesta, en canvi, la impugnació de tres meses per Jordi Martí va ser desestimada en qüestió de cinc minuts amb l’argument que els resultats eren inqüestionables. I la roda de cofoïsme à la Navarro que està enfonsant el PSC torna a rodar: Toni Bolaño escriu un article per emmarcar amb el títol El PSC ha vuelto i Carme Chacón adreça aquestes paraules als guanyadors: “Ho heu fet fantàstic. Ara, a seguir fent millor democràcia.” Doncs si aquesta és la democràcia millorada, potser que ens quedem amb l’antiga.

El  que no és gens sorprenent ni original és la idea que ha emergit amb força per fer callar els que hem alertat de possible tupinada: acusar-nos de xenofòbia, racisme i, fins i tot, homofòbia. Trobareu les tres paraules a l’article de Bolaño, però d’altres també l’imiten. Mentre Bolaño diu “si eres paki, es que eres un comprado“, l’ex-diputat del PSC José Antonio Donaire va encara més lluny en un apunt del seu blog: “l’argument és que aquests pakis, tots iguals, són inferiors”. D’aquí a la paraula nazi falta molt poc, i és un misteri com és que no hi han arribat. D’on treuen aquests sil·logismes, doncs? En el fet que els titulars parlin de “cues de pakistanesos” i de la sospita de tupinada. La resta és tota collita pròpia.

L’argument més sofisticat és de Donaire i el desenvolupa citant l’entrada anterior d’aquest blog com a exemple de discurs xenòfob:

Si repasseu les piulades, els hashtags (#pakisXCollboni, com si fos un insult) o els blogs, veureu que s’identifica tot un col·lectiu amb un acte il·licit. De vegades, els pakis voten per interessos ocults, com explica Antoni Lozano.

Segons Donaire, doncs, no hauríem de parlar de màfies russes, xineses, de la yakuza ni de la Cosa Nostra perquè estigmatitza col·lectius sencers –russos, xinesos, japonesos o sicilians— atribuint-los interessos ocults. El problema és que si per sistema evitem fer referència a l’origen de les persones, o bé la notícia no s’entendrà o bé no trobarem les causes dels problemes, o totes dues coses! És lògic estranyar-se perquè a cal PSC hi hagués llargues cues de pakistanesos com ho hagués estat trobar llargues cues de jubilats o de dones disfressades de la Caputxeta. Però és que, a part d’això, hi va haver uns quants detalls més, inusuals tots ells que, junts, apuntaven en una sola direcció: una gran tupinada.

Si hem d’evitar parlar de col·lectius concrets per no estigmatitzar-los, també caldria evitar la referència al gènere masculí en els casos de violència de gènere i, d’aquesta manera, la notícia “home apunyala dona” esdevindria en el políticament correcte “persona apunyala persona” o, per no estigmatitzar el col·lectiu de persones, “ésser viu apunyala ésser viu”. I viuríem tan feliços sense lligar caps. El bon periodisme estic convençut que evita esmentar l’origen dels protagonistes quan és innecessari, però no quan és rellevant per al cas. Malauradament, el caciquisme és ben present en tots els col·lectius, i identificar-ne els dos —el català i el pakistanès— que podrien haver provocat irregularitats en el cas que ens ocupa és important si algú, algun dia, vol esbrinar la veritat. Un bon periodista d’investigació podria fer-ho, i la notícia podria aparèixer aviat.

L’altra part de l’acusació de Donaire es refereix al fet que s’insinuï que aquestes persones d’origen pakistanès podrien haver estat manipulades. D’aquí dedueix que pensem que “són persones sense criteri, que no tenen la capacitat de decidir per elles mateixes i que són fàcilment manipulables” per connectar de nou amb el tema del racisme. Però el que no cal és negar els fets pensant que així som més respectuosos: el fet és que alguns dels votants pakistanesos portaven papers amb el nom “Jaume” i d’altres portaven la foto de Jaume Collboni. El fet és que molts portaven ja la papereta de vot. El fet és que molts no parlaven català ni castellà i els havien d’ajudar. I el fet és que una persona que va a viure a un altre país sense parlar-ne la llengua és, objectivament, més manipulable, i que això no implica cap mena d’inferioritat per se. En tot cas, com bé va respondre Norma Caos en una conversa amb Donaire:

Captura de pantalla 2014-04-02 a les 20.43.22

Si teniu curiositat, al final va quedar tot aclarit.

Captura de pantalla 2014-04-01 a les 13.44.00

És a dir, finalment es pot entendre que Donaire tingui una hipersensibilitat sobre els orígens de les persones per motius personals. El que costa més d’entendre és que assumeixi que quan els altres l’esmentem —l’origen—, a diferència d’ell, ho fem de mala fe. És allò de jutjar en funció de quin col·lectiu diu què (els de #indyXMartí o els de #pakisXCollboni), la qual cosa no deixa de respondre al fet que s’associen intencions diferents a col·lectius diferents. Era racisme, això, o xenofòbia? Aquest sembla més aviat un cas de simplisme. I pel que fa al PSC, les acusacions reiterades de xenofòbia es poden explicar amb una de les expressions més utilitzades darrerament pel partit, la de cortina de fum.

Anuncis

4 Comments

  1. Perfecte!
    Es la ideia que expresavem en altres comentaris, el problema no es si parlaven Urdu o Bengali, el problema era “UN APODERAT” que segur parlava català, no una persona qualsevol sino UN APODERAT era qui donava les paperetes i els acompanyava, això es una falta de respecte envers la Democràcia i el poble per com es va fer i on, a la porta i la cua de votacions. També es una falta de repecte que allò que va ser reflectit i posteriorment denunciat al arribar al organisme encarregat fos rebutjar sense ni investigar, en política, al menys als paisos normals, no se ha de ser honrat, també se ha de semblar, aqui, als partits estatals no cal res, sols ser de la maquinaria del partit per tenir tot permes.
    EL Psc rapit ha apres dels seus socis i sobre tot dels seus nous amics del PP, han apres el TOT S’HI VAL!
    Aixi us anira nois!
    @JosepLDT

    Resposta

  2. Aquí hi ha dues possibilitats : que sapigueu qui és el cacic, o que no.

    Si coneixeu el cacic : assenyalar i estigmatitzar a les suposades víctimes (els paquistanesos), enlloc de denunciar al culpable (de ben segur, un català de casa bona), és un comportament classista/racista. Si algú s’aprofita d’una persona incapaç, a la foto no surt aquesta, sino qui se n’ha aprofitat. Si almenys aquesta denúncia equivocada hagués vingut des del paternalisme, algú s’hagués aturat a pensar que “paki” és un insult pels paquistanesos.
    Però l’objectiu real no era injuriar a aquestes persones, sino desautoritzar al PSC i el seu procés de primàries. Que per aconseguir aquest objectiu s’hagi utilitzat a aquestes persones com ariets és trist i xenòfob. Que resultin ser víctimes i no culpables, ho agrava. Que en ressaltem la nacionalitat, per reforçar aquesta victimització, evidentment és racista/xenòfob/classista.

    Si no coneixeu el cacic : en aquest cas, sembla que no tindríeu cap prova de que algú ha comprat la voluntat d’aquest grup de paquistanesos. Hauríeu dit el mateix si hagués arribat un grup de 50 persones a votar seguint la campanya #indyxmarti ? Com és que si uns quants catalans anem a votar pel candidat que algú altre ens proposa volem “trollejar” unes primàries, i quan enlloc de 50 catalans són 50 paquistanesos, aquests hi van enganyadíssims? No serà que els catalans som molt espabilats i sabem el que hem de fer, i els paquistanesos necessiten un tutor que els acompanyi? El problema d’aquests paquistanesos, és que van votar “recomanats” o que es van equivocar de recomanació? Perquè quan hem vist persones de la mateixa nacionalitat a altres tipus d’actes (per exemple, a la Via), no només hem ressaltat la seva participació, sino que l’hem posat com a exemple de la seva integració a Catalunya?
    Com a coartada, assenyales que no podries parlar de crims racistes, o de crims de violència de gènere. Hi ha un matís força important, i que tens tan present com jo ; a un crim racista, el botxí tria la víctima per la seva pell. A un crim de gènere, el botxí tria la víctima perquè és una dona. En el cas que ens ocupa, i partint del supòsit que hi va haver caciquisme, aquestes víctimes no haurien estat triades per ser paquistaneses, sino per un altre seguit de situacions que les fan més vulnerables que d’altres persones. Per molts, pel que sembla, aquest seguit de situacions queda resumit en el concepte “paquistanesos” (per ser estrictes, diria que ho resumeixen en el concepte “pakis”, però en fi). I evidentment, quan la paraula paquistanès no és “persona nascuda al Pakistan”, sino que hi afegim prejudicis, estem sent racistes.

    Penso que moltes vegades, tot i no ser racistes, o almenys no voler ser racistes, ens comportem com a tals sense adonar-nos’en. De fet, a mi no m’agrada ser masclista, i de fet penso que no ho soc, però això no vol dir que estigui lliure de pecat. Evidentment, puc incórrer en sexisme, voluntària o involuntàriament. De fet, sé que hi incorreré, i espero que quan ho faci algú m’ho faci veure. I espero que la meva resposta no sigui tancar-me en banda, sino obrir els ulls i procurar no caure en el mateix parany el proper cop.

    PD: trobo que és força lleig adjuntar només una part d’una conversa. I encara més si la utilitzes, com fas en aquest cas, per legitimar-te. Bàsicament perquè la part que adjuntes no resol la controvèrsia que estàveu tenint, però en fi : el blog és teu, i segurament amb aquesta captura tot resulta més entenedor.

    Resposta

    1. Guillem, em penso que hi ha sospites de quins poden ser els cacics, però cap prova. No coneixem els cacics, però sospitem de caciquisme. D’això se’n diu, en matemàtiques, una demostració no constructiva: es pot arribar a deduir que existeix un objecte (el cacic) sense saber exactament quin és. I aquest és el cas. L’únic que tenim és tota la sèrie de pistes que ja coneixem: gent que votava amb papers que algú els havia donat, gent que no sabia ni de què tractava la votació i, finalment, gent extreta d’un mateix sector social que, en aquest cas, ha resultat ser la immigració pakistanesa, però que hagués pogut ser, posem per cas, el col·lectiu de jubilats. Si canvies “pakistanès” per “jubilat” i el rumor de les mesquites per un rumor sobre els casals d’avis, no hi hauria hagut l’excusa d’acusar de racisme, però és que tampoc se’ns hagués acusat als que hem descrit els fets d’anar contra la gent gran! No, el que passa és que la paraula “racista” és un recurs molt fàcil que s’ha utilitzat amb l’esperança de tapar les acusacions de tupinada. Ningú vol ser acusat de racista, i d’aquesta manera potser es tapen les veus crítiques.

      No sé els altres, però jo diria que no he fet cap valoració, ni positiva ni negativa, del col·lectiu de pakistanesos. Que es dedueix dels fets descrits que estan en situació de més indefensió que un altre col·lectiu? Doncs sí, sobretot els que no parlen les llengües locals, és evident que ho estan, malauradament, però això ho admet qualsevol que hagi anat a un altre país.

      La comparació amb els pakistanesos que van anar a la Via Catalana no em sembla bona: s’ha conegut el cas d’un sol pakistanès que portés una estelada sense saber per què? Al contrari, portaven pancartes, se’ls va preguntar i sabien perfectament a què anaven. El que sí és veritat és que dir “pakistanès” és generalitzar massa. En el cas de les primàries del PSC hi havia una bona proporció de pakistanesos que no parlaven castellà ni català, i em fa la impressió que això no va passar en les manifestacions o a la Via.

      He reflexionat molt sobre si puc haver estat injust (ja no racista, perquè sé que no) fent servir l’etiqueta “pakistanès”, com en el cas que descrius en què s’actua de forma masclista sense voler. Però la meva conclusió és que no, que justament trobar gent d’un col·lectiu determinat és el que va portar a descabdellar el fil de les sospites que, tot sigui dit, apunten en direcció a un partit polític que es fa dir català.

      P.D.: El fet de reproduir només aquesta part de la conversa amb Donaire es deu a que no volia convertir el post en una resposta a les converses de Twitter, que són moltes i més aviat avorrides. Aquesta part és la que, al meu parer, explica millor les seves acusacions de racisme (i no sé si les teves): assumir que l’altre té una intenció fosca fent servir l’etiqueta X mentre que ell mateix té una intenció neutra quan fa servir l’etiqueta Y. D’això se’n diu “prejudicis” i explica bona part de les acusacions. D’altra banda, no amago res: totes les converses són públiques (jo no he esborrat cap piulada) i es troben a Twitter per qui tingui curiositat.

      Resposta

      1. Jo he explicat mil vegades que voler creure que parlem de racisme quan la denuncia es de caciquisme es estúpid. Si volien silenciar els rumors, haver investigat, però torno a dir-ho. la política de “AIXí JA ME VA BE” es el perill que te… produeix que els temes perdurin en el temps. Fer com en Rajoy o la majoria de la classe política espanyola en la que se emmiralla el PSC, amagant els problemes o tergiversar en lloc de encarar-los fa encara mes enrenou per que es prolonga en el temps.
        Fot mes mal de cap un soroll de fons constant que un crit instantani, voleu soroll? doncs be, seguirem parlant de TUPINADA i vosaltres de RACISME, discutirem el sexe dels àngels si voleu, però els votants no son idiotes, saben que ha passat, disfressar-ho no canvia el fet.
        Vosaltres aneu dient que es racisme, i seguirem nosaltres contestant amb TUPINADA! i així “in perpetum”, però ficar el sobre a la butxaca de algú encara que formin part de una comunitat es MANIPULACIÓ, tant si es la de regants del Baix Llobregat com pobladors d’era Val d’Aran, si son pakistanesos ho son i prou, el problema es la MANIPULACIÓ a que els heu sotmes, i fer-ho a ells en lloc dels “regants” potser si es racisme, caldria veure per que a ells si i als “regants” no us heu atrevit a ferho.

        @JosepLDT

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s