Ciència: és cosa de noies!

La UE ha realitzat un vídeo com a part d’una campanya per encoratjar les noies a fer carreres científiques. La resta de la campanya, preparada per la Comissió Europea (CE) amb la mateixa estètica desenfadada, conté coses tan diverses com entrevistes, un concurs, un test d’orientació professional o un salvapantalles amb tres amigues que s’ho passen d’allò més bé fent experiments de química. El que ja no es pot trobar en la pàgina de la CE és el vídeo, a causa de les crítiques que ha rebut. Com que algú l’ha salvat abans no el retiressin, podeu jutjar per vosaltres mateixos si la decisió ha estat encertada o no.

S’ha dit que el vídeo reforça els estereotips que pretenia combatre i que el seu títol és erroni. S’ha dit que no és la millor manera d’invertir els diners dels contribuents. Que és ofensiu. Que és sexista. O, encara pitjor, que no convencerà ningú per fer una carrera de ciències. Una de les crítiques més vistes és el vídeo de l’astrònoma Meghan Gray, de la Universitat de Nottingham. I, és clar, també es poden trobar comentaris a Twitter:

Caldria preguntar-se, però, quins són els estereotips que es volen combatre. És evident que el vídeo explota una sèrie d’estereotips (no del gust de tothom) i els relaciona amb la ciència i la tecnologia. Hi ha talons, pintallavis, maquillatge i també provetes fumejants, equacions o circuits integrats. La combinació xoca, però només allò que xoca ens força a replantejar-nos les coses. Quins estereotips s’associen encara als tubs d’assaig i a les pissarres amb equacions? El del savi despistat de cabells blancs i esvalotats que apareix en infinitat d’anuncis? Quin estereotip té associada la informàtica? El del hacker que pren cervesa en un garatge ple de cables i ordinadors esventrats? És molt clar que el vídeo, amb el seu minut escàs de durada, no pot tenir com a objectiu retratar la feminitat ni definir com són, o han de ser, les dones que fan ciència. Un anunci no és gaire diferent d’una obra de ficció. Retreure al vídeo de la CE que les seves protagonistes estan massa pendents de la moda és semblant a queixar-se de la part fosca de la hacker Lisbeth Salander en la saga de Stieg Larsson.

Per si sol, aquest vídeo no farà que cap noia vegi la llum i vulgui seguir les passes de Sofia Kovalèvskaia o de Marie Curie, però ens fa l’efecte que tampoc era aquesta la seva finalitat. Per incentivar la tria de carreres científiques entre els joves i, en especial, entre les joves que acaben el batxillerat, hi ha entrevistes molt ben fetes, tant en la pàgina de la CE com en les de centres com la Facultat d’Informàtica de Barcelona, amb el seu programa Girls4bits*. Aquest vídeo, en comparació, té estètica de videoclip o d’episodi de Los Ángeles de Charlie, però no hauríem d’infravalorar el seu efecte. Llàstima que, al final, la correctesa política de tall anglosaxó hagi aconseguit la seva retirada.

—————

* El descens de matrícules per part de noies en carreres com Informàtica ha estat continu des dels inicis d’aquesta carrera i es va notar especialment quan va passar de ser una llicenciatura a una enginyeria (amb els estereotips que porta associada la figura de l’enginyer). De tota manera, aquest fenòmen és internacional i afecta el conjunt de carreres científiques: d’aquí la preocupació de la Unió Europea.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s